Bardzo prosty sterownik świateł dyskotekowych

44_got

Prawdopodobnie jest to najprostszy taki obwód, jaki można sobie wyobrazić.
Dogodnie podłącza się bezpośrednio do kabli głośnikowych wzmacniacza mocy – pod warunkiem, że moc wyjściowa jest wyższa niż około 2W RMS, co jest wymagane, aby uruchomić (jeśli jest to pożądane, czułość obwodu może być znacznie zwiększona za pomocą prostego stopnia przedwzmacniacza z zyskiem około pięciu.
Szczegóły obwodu
Układ IC1 to oscylator sterowany napięciem (VCO), który w tym przypadku jest sterowany napięciem CTRL na pinie 9, podczepionym do głośnika ze wzmacniaczem mocy (punkty A i B na schemacie obwodu).
Alternatywnie, wejście może być pobrane z dwóch dodatnich przewodów głośników stereo, aby uzyskać bardziej interesujący efekt.
Układ IC1 jest z pewnością najprostszym i najbardziej wszechstronnym dostępnym oscylatorem VCO.
Ściśle mówiąc, jest to pętla synchronizacji fazowej, z której tylko sekcja oscylatora jest używana.
Częstotliwość przełączania jest określona przez wartość rezystora R1.
Jeśli jest to wymagane, rezystor o wysokiej wartości może być podłączony od pinu 12 IC1 do 0 V, aby podnieść minimalną prędkość przełączania (jak pokazano, żarówka LP1 w ogóle nie przełącza się, gdy obwód jest w stanie spoczynku).
Wraz ze wzrostem napięcia sterowania CTRL na pinie 9, więc pin 4 O/P (wyjście) zaczyna się włączać i wyłączać.
Rezystor R2 nie jest ściśle wymagany, ale służy do zabezpieczenia układu (i być może wzmacniacza) w przypadku uszkodzenia tranzystora TR1.
Im większa jest ogólna amplituda i „gęstość” muzyki, tym szybciej przełącza się O / P, dzięki czemu potencjometr VR1 służy do regulacji amplitudy wejściowej, aby zapewnić akceptowalny wynik.
Prawie każdy n-kanałowy tranzystor MOSFET mocy może być użyty w miejscu tranzystora TR1.
Przedstawiony tranzystor mocy MOSFET (IRF610) może obsłużyć do 36W.
Wymagany byłby radiator, jeśli poziom mocy przekraczałby 15W.
Rezultatem jest unikalny efekt disco, który jest funkcją amplitudy muzyki i kombinacji rytmów.
Autor: Thomas Scarborough (RPA)