Automatyczny wyłącznik lutownicy

136_Got

Dość często zapominamy o wyłączeniu lutownicy.
To powoduje, w wyniku nagrzewania, nie tylko utlenianie żelaza, ale także marnowanie energii elektrycznej.
Aby rozwiązać ten problem, oto obwód, który automatycznie wyłącza lutownicę po upływie określonego czasu.
Układ nie pobiera mocy, gdy jest nieaktywny.
Obwód może być również używany do sterowania żelazkiem, zegarem kuchennym lub innymi urządzeniami domowymi.
Sercem układu jest monostabilny multiwibrator zbudowany na bazie układu scalonego timera 555.
Gdy obwód znajduje się w trybie uśpienia, aby włączyć lutownicę, należy na chwilę nacisnąć przełącznik S1.
Multiwibrator zostaje wyzwolony, a jego wyjście (pin 3) przyjmuje stan wysoki, trwający około 18 minut, aby przekaźnik RL1 był zasilany przez tranzystor T1.
W tym samym czasie ładowany jest kondensator C3 i dostarczane jest zasilanie sieciowe, aby włączyć lutownicę przez normalnie otwarte (N/O) styki przekaźnika RL1.Lutownica pozostaje włączona przez czas określony przez rezystor R1 i kondensator C2.
W przedstawionym obwodzie czas ustawiony jest na 18 minut. Miganie diody LED1 wskazuje postęp nagrzewania się lutownicy.
Po upływie ustalonego czasu przekaźnik RL1 wyłącza się, aby następnie wyłączyć lutownicę i brzęczyk, dopóki kondensator C3 nie rozładuje się.
Aby włączyć obwód, należy użyć przycisku dzwonkowego lub podobnego przełącznika o odpowiedniej obciążalności prądowej.

Autor: T.A. Babu (Indie)