Cewka przekaźnika może zaoszczędzić energię

fr

Niektóre przekaźniki zaczynają się nagrzewać, jeśli pozostaną pod napięciem przez pewien czas.
Pokazany tu układ uruchomi przekaźnik, tak jak poprzednio, aby następnie zmniejszyć przepływający prąd „podtrzymania” przez cewkę przekaźnika o około 50%, zmniejszając w ten sposób znacznie ilość rozpraszanego ciepła i pobieraną moc.
Układ nadaje się tylko do przekaźników, które pozostają włączone przez długi czas.
Następujące równania umożliwią dobranie na potrzeby układu parametry przekaźnika, który możemy zastosować:
R3 = 0.7/I
Czas ładowania = 0.5 × R2 × C1
gdzie I jest prądem cewki przekaźnika.
Po wyłączeniu przekaźnika powinno być możliwe krótkie opóźnienie, aby prąd przekaźnika powrócił do wartości maksymalnej, tak, aby przekaźnik mógł być ponownie zasilany z pełną mocą. Aby opóźnienie było możliwie jak najkrótsze, powinno się utrzymać pojemność kondensatora C1 na tak małym poziomie, jak to tylko możliwe.
W praktyce, minimalne opóźnienie około
5 sekund powinno być dopuszczalne, ale jest to problem otwarty na eksperymenty. Działanie kondensatora C2 powoduje pojawienie się przez krótki czas pełnego napięcia zasilania na cewce przekaźnika, co pomaga uruchomić przekaźnik tak szybko, jak to możliwe.
Za pośrednictwem tranzystora T2 układ opóźniający składający się z kondensatora C1 i rezystora R2 steruje prądem przepływającym przez cewkę przekaźnika oraz przez tranzystor T1 i rezystor R3, skutecznie redukując go do połowy wartości potrzebnej do uruchomienia przekaźnika (ang. pull in). Dioda D2 rozładowuje kondensator C1, gdy napięcie sterujące jest niskie. Potrzeba około jednej sekundy, aby całkowicie rozładować kondensator C1. Po upływie tego opóźnienia, tranzystor T2 usuwa prąd polaryzacji tranzystora T1. Dioda D1 pomaga rozładować kondensator C1 tak szybko jak to możliwe. Przekaźnik pokazany w obwodzie został określony, jako 12V/400Ω. Wszystkie wartości elementów przedstawiono tylko dla orientacji. Autor: Myo Min