Czy można zbudować mały, prosty zasilacz wysokiego napięcia na bazie pojedynczego układu scalonego

Czy można zbudować mały, prosty zasilacz wysokiego napięcia na bazie pojedynczego układu scalonego
r_205_30_1r_205_30_2r_205_30_3
Czujniki, pułapki elektrostatyczne i inne zastosowania wymagają regulowanych zasilaczy wysokiego napięcia, które wytwarzają niewielkie ilości prądu wyjściowego.
Prostota, niski prąd spoczynkowy i zwartość są pożądane w takich zasilaczach.
Obwód z rysunku 1 spełnia te wymagania, a jego izolowane magnetycznie wyjście pozwala skonfigurować wyjście dodatnie, ujemne lub wyjście nieuziemione.
Oddzielne uzwojenie, które wytwarza napięcie sprzężenia zwrotnego proporcjonalne do napięcia wyjściowego, ale niższe, umożliwia wyjście nieuziemione.
Taki układ eliminuje potrzebę stosowania rezystorów o wysokiej wartości w dzielniku ze sprzężeniem rezystancyjnym, który w innym przypadku obwód wymagałby do bezpośredniego próbkowania wyjścia wysokonapięciowego.
Ten dzielnik niskiego napięcia zawiera rezystory o znacznie niższych wartościach, które rozpraszają znacznie mniej mocy.
Układ MAX1605 IC firmy Maxim zawiera niezbędny regulator przełączający, modulator, wzmacniacz błędów i przełączniki mocy.
Steruje on pierwotnym transformatorem toroidalnym, który zawiera wtórne sprzężenie zwrotne i kilka uzwojeń wyjściowych.
Przy wartościach elementów na rysunku obwód może wytwarzać 500V (rysunek 2 i rysunek 3).
Możesz zmieniać napięcie wyjściowe o ± 30%, dostosowując stosunek dzielnika rezystancyjnego sprzężenia zwrotnego.
Można również stopniowo zwiększać lub zmniejszać napięcie wyjściowe, dodając lub usuwając moduły prostownika/kondensatora/uzwojenia wyjściowego.
BAV21 jest diodą ogólnego zastosowania o wysokim napięciu i niskim prądzie wstecznym.
Mały, prosty zasilacz wysokiego napięcia ma pojedynczy układ scalony w porównaniu do napięcia wejściowego.
Podobnie jak w przypadku wszystkich konwerterów przełączających, zakłócenia elektromagnetyczne (EMI – electromagnetic interference) i pasożytnicze mogą powodować problemy.
Obwód wymaga starannego układu PCB (płytki drukowanej), wraz z filtrowaniem, odsprzęganiem i ekranowaniem.
Wyjście wysokiego napięcia ma tętnienie około 1%.
Można dodać filtr RC lub LC szeregowo z wyjściem, aby uzyskać niższe tętnienie wyjściowe.
Autor: Alfredo Saab