Interfejs IrDA

r_910_07_3
Wiele nowoczesnych płyt głównych jest wyposażonych w interfejs danych na podczerwień zgodny ze standardem IrDA (Infrared Data Association), ale interfejs ten nie jest często używany.

Jednak zbudowanie modułu transmisji danych i podłączenie go do odpowiedniego złącza nie jest trudne.
Jak można łatwo zobaczyć na schemacie, nie dotyczy to w dużej mierze układów scalonych.
Jest tak, ponieważ układy nadawczo-odbiorcze są dostępne dla standardu IrDA, dlatego aby uzyskać obwód operacyjny, należy dodać tylko kilka pasywnych elementów.
Autor z powodzeniem zbudował ten obwód wiele razy, używając układ TFDU5102 firmy Vishay Semiconductors (wcześniej Telefunken).
Jeśli ten transceiver IrDA nie jest już dostępny (został oficjalnie wycofany), układ TFDU6102 w dużej mierze zgodny z pinami i funkcjami może być używany bez żadnych problemów.
Ten układ scalony jest szybszy i spełnia najnowszą specyfikację IrDA.
Odbiornik małej mocy TFDU6102 obsługuje protokół IrDA z szybkością transmisji danych do 4Mbit/s (FIR), HP-SIR (Hewlett-Packard Slow Infra Red), Sharp ASK i tryby zdalnego sterowania oparte na nośnej do 2MHz.
Układ scalony zawiera fotodiodę, nadajnik podczerwieni i logikę sterowania CMOS.
Układ scalony ma również wewnętrzną ochronę przed wpływami elektromagnetycznymi i emisjami, więc nie jest konieczne zewnętrzne ekranowanie.
IC działa przy napięciu zasilania 2,7–5,5V, dlatego nadaje się do użytku w komputerach stacjonarnych, notebookach, palmtopach i urządzeniach PDA.
Jest również stosowany w cyfrowych aparatach fotograficznych i kamerach wideo, drukarkach, faksach, kopiarkach, projektorach i wielu innych rodzajach sprzętu.
Autor zaprojektował płytkę drukowaną dla modułu IrDA, która ma kształt kwadratu o wymiarach 20 × 20mm.
Oczywiście oznacza to, że wszystkie elementy są typami SMD. Układ TFDU6102 w obudowie „babyface” jest dostępny w wersjach pionowych i płaskich.
Tutaj używana jest wersja pionowa (z sufiksem „TR3”).
Dzięki niewielkim rozmiarom zmontowaną płytkę drukowaną można łatwo umieścić za pokrywą wnęki napędu lub podobną.
Jest on podłączony do płyty głównej pięciożyłowym płaskim kablem.
Przyporządkowane piny dla złącza X1 (złącze pinowe SIL) muszą pasować do odpowiedniego złącza na płycie głównej.
Po zamontowaniu modułu konieczna może być edycja ustawień BIOS w celu aktywacji UART dla operacji IrDA.
Te ustawienia umożliwiają systemowi operacyjnemu (Windows) uruchomienie nowego urządzenia i jego automatyczną instalację.
Może być konieczne krótkie włożenie dysku CD z systemem Windows, aby zmodyfikować ustawienia.
Istnieje mnóstwo bezpłatnych programów w Internecie korzystających z interfejsu IrDA.
Autor: A. Bitzer