Jak w nieskomplikowany sposób zapobiec uszkodzeniu pamięci EEPROM

r_99_06_1
Kontrolery AVR mają nieprzyjemną cechę polegającą na niszczeniu zawartości pamięci EEPROM danych, gdy napięcie zasilania spadnie poniżej pewnego poziomu.

Jedynym sposobem, aby temu zapobiec, jest ustawienie pinu Resetu na krótki czas i w ten sposób wyłączyć sterownik.
Wymaga to układu, który stale monitoruje napięcie zasilania i szybko podejmuje niezbędne działania w krytycznym momencie.
Mały obwód detektora na rysunku 1 został zaprojektowany właśnie do tego celu.
Zużycie prądu jest tak niskie, że przydaje się również przy zasilaniu bateryjnym.
Obwód składa się z dwóch części detektora i wzmacniacza.
Jako elementy detektora, działają wokół tranzystora T1, ustawiając napięcie progowe rezystorów R1 i R2.
W normalnej pracy tranzystor T1 przewodzi tylko wtedy, gdy napięcie spadnie poniżej wartości krytycznej.
Wyjście detektora, przewodzący kolektor tranzystora T1, steruje małym stopniem wzmacniacza za pomocą tranzystora T3.
Zwykle tranzystor T3 wyłącza się, tak że (z powodu rezystora podciągającego R5) pin Resetu kontrolera jest wysoki logicznie.
Ale jeśli detektor wykryje zanik napięcia, tranzystor T3 przewodzi i ciągnie RST do masy.
Efekt jest wzmocniony przez tranzystor T2, który teraz również przewodzi i zwiera rezystor R3.
Rezystancja ta zapewnia pewną histerezę, dzięki czemu napięcie zasilania musi już wzrosnąć znacznie, aby stan Resetu został anulowany.
Przycisk S1 umożliwia ręczne resetowanie kontrolera w dowolnym momencie.
Jeszcze jedna rzecz dotycząca wymiarowania: Próg jest określany wyłącznie przez napięcie bazy/emitera tranzystora T1 (około 0,54V).
Jednoprocentowe rezystory R1 i R2 mają za zadanie odpowiednio zmniejszyć napięcie zasilania.
W przypadku dzielników napięcia o różnych wymiarach należy zawsze kontrolować całkowity pobór prądu.
Najlepiej ustawić rezystor R1 na wartość 10MΩ i wyznaczyć R2 jak następuje:
R2 = (0,54V ×10MΩ) / (Ubmin – 0,54V). Wartość R4 określa histerezę:
Im mniejszy opór, tym większa histereza.
Wybrana tutaj rezystancja 3,3MΩ jest zwykle wystarczająca, ale eksperymenty są mile widziane.
Autor: Gregor Kleine