Ładowarka NiCd/NiMH nie potrzebuje przełącznika rodzaju akumulatora

r_201_24_1
Ładowarka NiCd/NiMH nie potrzebuje przełącznika rodzaju akumulatora

Obwód ten można wykorzystać do zastąpienia pojedynczego rezystora ograniczającego prąd, często znajdowanego w tanich ładowarkach do akumulatorów.
Pokazana tutaj alternatywa ostatecznie się opłaci, ponieważ nie musisz już wyrzucać NiCds po około trzech miesiącach maltretowania w oryginalnej ładowarce.
Schemat obwodu pokazuje układ LM317 w konfiguracji stałoprądowej, ale bez zwykłego rezystora stałego lub zmiennego na pinie ADJ w celu ustalenia wielkości prądu wyjściowego.
Ponadto nie ma przełącznika z szeregiem różnych rezystorów do wyboru prądów ładowania dla trzech typów ogniw lub akumulatorów, które chcemy ładować: AAA, AA i PP3 (6F22).
Gdy na przykład podłączone jest puste ogniwo AAA, napięcie wytwarzane na rezystorze R1 powoduje spolaryzowanie tranzystora T1 poprzez spadek napięcia na diodzie D1.
Powoduje to przepływ prądu o wartości około 50μA z pinu ADJ LM317 do ogniwa, aktywując obwód w tryb stałoprądowy.
Dioda D4 jest dołączona, aby zapobiec rozładowaniu akumulatora, gdy ładowarka jest wyłączona lub jest bez napięcia zasilania.
Prąd ładowania I jest określony przez kombinację rezystorów R1/R3/R3 jak w poniższym wzorze:
R(n) = (1.25 + Vsat) / I, gdzie Vsat wynosi 0.1V
Prąd powinien wynosić jedną dziesiątą nominalnej pojemności akumulatora – na przykład 170mA dla ogniwa NiCd AA 1700mAh.
Należy zauważyć, że akumulatory „PP3” zwykle zawierają siedem ogniw NiCd, więc ich napięcie nominalne wynosi 8,4V, a nie 9V, jak się często uważa.
Jeśli potrzebne są względnie wysokie prądy, problemem staje się rozpraszanie mocy w konfiguracji R1/R2/R3.
Zasadniczo napięcie wejściowe wymagane przez ładowarkę powinno być większe niż trzykrotność napięcia ogniwa lub akumulatora (pakietu).
Jest to konieczne, aby pokryć napięcie zanikające LM317 i napięcie na rezystorze R(n).
Dwie ostatnie uwagi: wzmacniacz LM317 powinien być wyposażony w mały radiator.
Z uwagi na bezpieczeństwo elektryczne preferowane jest zastosowanie uniwersalnego zasilacza sieciowego z wyjściem prądu stałego zamiast dedykowanej kombinacji transformatora sieciowego/prostownika.
Autor: Myo Min