Mały nadajnik testowy dla FM przy wykorzystaniu pojemnościowego trzypunktowego oscylatora

r_201_11_1
Mały nadajnik testowy dla FM przy wykorzystaniu pojemnościowego trzypunktowego oscylatora

Małe nadajniki FM o ultra niskiej mocy do testowania odbiorników VHF nie są nauką rakietową.
Ta konstrukcja jest godna uwagi, ponieważ pasuje wymiarami do kieszeni i nie tylko prosta, ale także stabilna, ponieważ częstotliwość jest kontrolowana przez kwarc.
Tak zwany pojemnościowy trzypunktowy oscylator pokazany na rysunku 1 wykorzystuje obwód o wspólnej bazie i oscyluje przy naturalnej częstotliwości kwarcu stosowanego do stabilizacji.
Jest przeznaczony do synchronizacji za pomocą sygnałów audio w określonym zakresie blokady.
W tym zakresie następuje każda zmiana częstotliwości sygnału sterującego.
Zakres włączania można rozszerzyć, jeśli rezystor zostanie przełączony równolegle z obwodem rezonansowym.
Oscylator działa konsekwentnie na swojej naturalnej częstotliwości i danej amplitudzie.
Zakres włączania odpowiada dokładnie sygnałowi sterującemu dźwiękiem, przy czym każda interferencyjna modulacja amplitudy na obu bokach zakresu blokowania jest skutecznie ścinana.
Rezultatem jest modulacja częstotliwości!
Częstotliwość audio wykorzystywana do modulowania mini-nadajnika jest sprzężona ze wspólnym obwodem bazy przy bardzo niskiej impedancji (3,3 do 4,7Ω), poprzez rezystor emitera.
Wartość tego rezystora ma znaczenie dla „uwypuklenia” w modulacji nadajnika VHF.
Wysokie częstotliwości są nadmiernie podkreślane, tak że po demodulacji na normalnych odbiornikach VHF górny koniec spektrum audio jest tłumiony i w ten sposób korygowany, a zakres do około 15kHz brzmi odpowiednio zrównoważony.
Zrozumiałe jest, że oscylator ma bardzo ograniczoną moc wyjściową RF, leżącą gdzieś w obszarze pikowata (pW).
Obwód wspólnej bazy zachowuje się bardzo stabilnie i dlatego nie jest w znacznym stopniu „wrażliwy na dotyk”, przez co nie jest konieczne zapewnianie jakiegokolwiek ekranu.
Stojący w pobliżu odbiornik FM VHF FM bez trudu odbierze zmodulowane częstotliwościowo tony składowe górne częstotliwości kwarcu ze słabego promieniowania.
Nawiasem mówiąc, w tym obwodzie można zastąpić tranzystor NPN RF na przykład PNP bez żadnych innych zmian.
Wystarczy odwrócić polaryzację kondensatora C2 i napięcie zasilania UB.
Aby uzyskać stabilne oscylacje, zarówno potencjometr P1, jak i kondensator C1 należy wyregulować, aby pasowały do L1 i X1.
Autor: Hans-Norbert Gerbig