Odbiornik z bezpośrednią konwersją na pasmo 40 metrów

145_got

Używając opisanego tutaj układu odbiornika z bezpośrednią konwersją, można odbierać i słuchać sygnałów amatorskiego radia QSO zarówno w trybie CW, jak i SSB w pasmie 40 metrów.
Obwód wykorzystuje trzy tranzystory FET (BFW10) z kanałem N
Pierwszy tranzystor FET (T1) pełni funkcję detektora sygnału antenowego RF i wzmacniacza wstrzykiwanych produktów, podczas gdy drugi i trzeci FET (T2 i T3) razem tworzą VFO (oscylator o zmiennej częstotliwości), którego wyjście jest wstrzykiwane do bramki pierwszego tranzystora FET(T1) przez kondensator C16 o wartości 10pF.
Oscylator VFO (Variable Frequency Oscillator) jest dostrojony do częstotliwości, która różni się od przychodzącej częstotliwości sygnału CW o około 1kHz, aby wytworzyć dudnienie częstotliwości w zakresie audio na wyjściu transformatora X1, który jest transformatorem audio stosowanym w radiach tranzystorowych.
Wyjście audio z transformatora X1 jest podłączone do wejścia wzmacniacza audio zbudowanego w oparciu o układ scalony IC1 (TBA820M) i poprzez potencjometr regulacji poziomu głośności VR1.
Wyjście audio ze wzmacniacza fonii jest podłączone do głośnika o impedancji 8Ω i mocy 1W.
Odbiornik może być zasilany z 12-woltowego źródła zasilania, zdolnego do dostarczania około 250mA prądu.
Stopień wyjściowy audio można zastąpić gotowym układem wyjściowym audio w kształcie L stosowanym w wzmacniaczach tranzystorowych, jeśli jest to pożądane.
Niezbędne dane dotyczące cewek używanych w obwodzie podano w samym schemacie.
Autor: Pradeep G.