Podwójny efekt światła ledowego

r_202_10_1
Podwójny efekt światła ledowego

Obwód ten generuje migające światła w trybie jazdy.
W konwencjonalnych światłach do jazdy, diody LED świecą jedna po drugiej.
W tym obwodzie diody LED migają kilka razy jedna po drugiej.
Obwód składa się z dwóch multiwibratorów (IC1 i IC3) i licznika dekadowego (IC2).
Multiwibrator IC1 wytwarza częstotliwości zegara około 0,72Hz, które są podawane na licznik dekadowy IC2.
Licznik dekadowy jest przeznaczony do zliczania wyjść Q0, Q1 i Q2, a jego czwarte wyjście (Q3) służy do resetowania.
Wyjścia Q0, Q1 i Q2 układu IC2 są podawane odpowiednio do tranzystorów npn T1, T2 i T3.
Kolektory tranzystorów T1, T2 i T3 są połączone z emiterem tranzystora T4, zaś ich emiter jest podłączony do diody LED1, LED2 i LED3 odpowiednio za pomocą rezystorów R6, R7 i R8 o wartości150Ω
Diody LED są aktywowane jedna po drugiej przez wyjścia licznika dekadowego.
Multiwibrator IC3 wytwarza impuls zegarowy o częstotliwości około 8,4Hz, który jest podawany do tranzystora T4 przez rezystor R9 w celu włączenia zasilania tranzystorów T1 do T3 dla każdego dodatniego półcyklu wyjścia układu IC3.
Teraz dla każdego okresu wyjściowego układu IC2, konkretna dioda LED miga z częstotliwością 8,4Hz.
Miga następnie i przechodzi do następnej diody LED, gdy wyjście układu IC2 przesuwa się o jedno liczenie (po około 1,3s).
Podobnie efekt migania przechodzi do następnej diody LED po kolejnych 1,3s, a następnie cykl się powtarza.
Migające częstotliwości można zmienić, zmieniając wartości rezystorów R10 i R11 oraz kondensatoraC4.
Obwód można łatwo zmontować na dowolnej płytce drukowanej ogólnego zastosowania.
Działa z regulowanym zasilaczem 12V.
Możesz również dodać więcej diod LED szeregowo odpowiednio z LED1, LED2 i LED3.
Autor: A. Sivasubramanian