Pomysłowy przełącznik trybu pracy GPS/audio

Pomysłowy przełącznik trybu pracy GPS/audio
Mój brat jest zapalonym motocyklistą i niedawno kupił Garmin GPS Street Pilot 2610, aby pomóc mu w corocznych europejskich wakacjach rowerowych.
Nawigacja Pilot 2610 monitoruje zaprogramowaną trasę i okresowo wydaje odpowiednie instrukcje nawigacji audio.
r_203_20_1
Są one kierowane do słuchawek w kasku rowerzysty.
Chciał jednak także słuchać radia/odtwarzacza MP3, ale użyć automatycznego przełącznika, który przełączałby sygnał audio nawigacji GPS, gdy był aktywny, a także wyciszał dźwięk MP3.
Ten projekt spełnia tę potrzebę.
Nawiązując do rys. 1, wyjście audio z nawigacji GPS jest doprowadzane do nieodwracającego pinu wejściowego 3 wzmacniacza operacyjnego IC1 przez sprzężenia AC kondensatora C1.
Obwód na bazie IC1, składający się z diod D1, D2 i rezystora R2, tworzy precyzyjny prostownik.
Obie diody są typu germanowego, ponieważ mają niższe progowe napięcia przewodzenia i lepszą liniowość niż diody typu krzemowego.
Wyjście DC z prostownika jest następnie ładowane przez rezystor R3 i wygładzane przez C2, prezentując w ten sposób wartość poziom napięcia DC około 0-3V do pinu 3 układu IC2 po wykryciu wyjścia audio z urządzenia GPS.
Urządzenie GPS wydaje „dźwięk” tuż przed rozpoczęciem wysyłania dźwiękowego komunikatu nawigacyjnego, co idealnie nadaje się do uruchomienia obwodu wykrywania/przełączania.
Wzmacniacz operacyjny IC2 jest skonfigurowany, jako nieodwracający wzmacniacz DC o wzmocnieniu około 30, tak że po wykryciu sygnału audio, wyjście układu IC2 natychmiast przesuwa się od zera do około 9V lub 10V i ładuje kondensator C3 przez diodę D3 i rezystor R6.
Tranzystor TR1 jest następnie włączany mocno przez rezystor R7 i zasila przekaźnik RLA.
Przekaźnik wybiera teraz komunikat audio GPS i wycisza normalny sygnał audio zasilający słuchawki.
Ponieważ wyjście z układu IC2 spada do zera „między słowami” w komunikacie GPS, konieczne jest, aby tranzystor TR1 był włączony przez kilka sekund – taki jest cel D3/C3 i R6/R7.
Dioda D4 zapewnia ochronę przed napięciem wstecznym generowanym przez cewkę przekaźnika, a kondensator C4 umożliwia sprzężenie AC z linią 0V dla obu źródeł audio.
Chociaż tranzystorem TR1 jest model C3953, można zastosować prawie każdy mały tranzystor npn sygnału.
Autor: George Caldwell