Pomysłowy układ jak gwizdkiem można włączyć i wyłączyć silnik

92_gotTen sprytny układ włącza silnik z krótkim sygnałem gwizdka i wyłącza silnik długim sygnałem gwizdka. To jest układ przełączający.
Obwód pozwala gwizdkowi włączyć i wyłączyć urządzenie, wysyłając krótki dźwięk gwizdka, aby włączyć układ i długi dźwięk gwizdka, aby wyłączyć obwód.
Jest to przydatne, gdy nie widać wyniku operacji. Prosta operacja przełączania nie jest odpowiednia, ponieważ nie jest znany stan wyjścia na początku operacji.
Wysyłając długi gwizdek, na pewno wiadomo, że wyjście będzie wyłączone i będzie można zdalnie sterować wyjściem.
Krótki gwizdek trwa krócej niż 0,25 s, a długi dźwięk gwizdka może trwać dłużej niż 1 sekundę. Czasy te można dostosować, zmieniając wartość elementów.
Po otrzymaniu krótkiego gwizdka dolny kondensator 47uF rozładowuje się i ciągnie bazę tranzystora BD136 w kierunku szyny 0V i włącza tranzystor. W wyniku tego zostaje włączony przekaźnik, a styki za pośrednictwem rezystora 4k7 łączą się z szyną 0V, aby utrzymać tranzystor w pozycji włączonej.
W tym czasie górny kondensator 47uF ładuje się przez rezystor 100k, ale nie pojawia się na nim zbyt dużo napięcia, aby można było włączyć tranzystor BC557.
Jeśli gwizdek pojawia się przez dłuższy czas, górny kondensator 47uF ładuje się i włącza tranzystor BC557, a napięcie między końcówkami emitera / kolektora jest mniejsze niż 0,3V.
To napięcie jest zbyt niskie, aby tranzystor BD136 został włączony i następnie wyłączył się.
Gdy gwizd ustanie, tranzystor BC557 pozostaje włączony przez 1 sekundę, a następnie wyłącza się. 