Poznaj przydatność płytki breakout board (skrót: BB) na przykładzie współpracy z mikrokontrolerem PIC10F2xx (SOT23-6)

Poznaj przydatność płytki breakout board (skrót: BB) na przykładzie współpracy z mikrokontrolerem PIC10F2xx (SOT23-6)
Mikrokontrolery są dostępne w różnych rozmiarach i bardzo kuszące jest używanie ich wszędzie, nawet do bardzo prostych zadań.
r_302_31_1
Dostępne są również małe, niedrogie mikrokontrolery, które szczególnie nadają się do bardzo prostych zadań, takich jak rodzina Microchip PIC10F2xx.
Dzięki swoim niewielkim rozmiarom i możliwości pozyskiwania prądu (ang. sourcing) lub odprowadzania prądu (ang. sinking) o wartości 25mA na swoich pinach I/O, te miniaturowe mikrokontrolery są dobrym wyborem do sterowania diodami LED bezpośrednio w miniaturowych urządzeniach z efektami świetlnymi.
Mogą również działać z napięcia zasilania 2V, co pozwala na ich bezpośrednie zasilanie z baterii (takich jak ogniwa guzikowe).
Jednak ich małe wymiary mają kilka wad, zwłaszcza w przypadku opracowywania prototypów.
Pierwszą wadą jest to, że wyprowadzenia układu IC są tak małe, że lutowanie nie jest łatwe, a odległość między punktami lutowniczymi utrudnia ich użycie z płytką breadboard lub perforowaną płytą prototypową.
Innym problemem jest to, że mogą być programowane tylko w systemie, co oznacza, że zawsze potrzebujesz dodatkowego złącza do programowania (nawet jeśli znajdziesz odpowiednie gniazdo ZIF dla programatora).
Opisana tutaj niewielka płytka drukowana ma ułatwić korzystanie z urządzeń Microchip PIC10F2xx w obudowie SOT23-6, nie czyniąc tak dużego układu tak dużym, że równie dobrze można użyć wersji DIL tego samego układu scalonego.
Chociaż najłatwiejszym sposobem lutowania układu scalonego o sześciu wyprowadzeniach do płyty jest użycie pasty lutowniczej i stacji lutowniczej na gorące powietrze, w rzeczywistości można to zrobić za pomocą zwykłej lutownicy.
Nadmiar lutu można usunąć za pomocą rozlutownicy.
Wszystkie końcówki są wyprowadzane do złącza SIL K1, które ma bardziej konwencjonalny skok 100-mil (1 milical = 10 do potęgi -3 cala) i idealnie współpracuje z płytką breadboard lub kawałkiem płyty perforowanej w celu opracowania prototypu.
Co więcej, jest to dopasowanie jeden do jednego do złącza programatora Microchip PICkit2 lub PICkit3.
Pola kontaktowe dla pinów układu scalonego są otoczone większymi polami kontaktowymi, które mogą być używane, jako punkty mocowania przewodów, rezystorów, diod LED i tak dalej.
Po sfinalizowaniu prototypu i oprogramowania układowego część płyty na zewnątrz tych padów można odciąć i/lub złożyć, aby ułatwić montaż płyty w miniaturowej obudowie.
Autor: Luc Lemmens