Praktyczny układ dyscyplinujący normy czasowe mówców podczas spotkania

Praktyczny układ dyscyplinujący normy czasowe mówców podczas spotkania
Przyjaciel, który organizuje gości dla swojego klubu, szukał mojej pomocy.
r_203_24_1
Najwyraźniej wielu mówców ma tendencję do wędrowania i przekraczania czasu przewidzianego na ich rozmowę.
Czy mogę zaprojektować urządzenie, które mogłoby obsługiwać ze swojego siedzenia z tyłu pokoju, który dyskretnie sygnalizowałby mówcy, aby zakończył rozmowę?
Obwód terminatora pokazany na rys. 1 jest tego wynikiem!
Po przyłożeniu zasilania uruchamiane są dwa zdarzenia.
Rozpoczyna się pięciominutowy okres opóźnienia i zaczyna świecić ultra jasna dioda LED D1.
Pojawienie się światła, ostrzega mówiącego, że zbliża się koniec wyznaczonego czasu.
Po upływie około pięciu minut dioda LED. zaczyna migać naprzemiennie z drugą ultra jasną diodą, np. D2, w trudny do zignorowania sposób.
Oznacza to zakończenie segmentu głośnika.
Prototyp składał się z dwóch timerów LM/NE555, układów IC1 i IC2, chociaż zamiast nich można zastosować podwójny timer NE556.
Układ IC1 jest skonfigurowany, jako konwencjonalny timer, a układ IC2, jako wolno działający oscylator.
Gdy zasilanie jest podawane za pomocą przełącznika S1, pin przerzutnika 2 timera jest chwilowo przenoszony do masy za pośrednictwem elementów C1 i R3, co wyzwala działanie timera.
Kondensator C2, rezystor R4 i ustawiony potencjometr VR1 określają okres opóźnienia.
Tranzystor TR1 jest teraz włączany przez wyjście układu IC1, pin 3, który tymczasowo wyłącza oscylator, IC2, poprzez przestawienie pinu 4 na napięcie 0V.
Podczas opóźnienia, dioda D1 świeci ciągle, podczas gdy dioda D2 pozostaje wyłączony.
Na końcu sekwencji czasowej pin 3 IC1 przechodzi do niskiego poziomu logicznego, wyłączając tranzystor TR1, powodując w ten w ten sposób aktywację oscylatora, co z kolei umożliwia miganie naprzemiennie obu impulsów.
Kombinacja elementów R8, R9 i C3 zapewnia dość symetryczną szybkość błysku, ale ich wartości nie są krytyczne.
Autor: Tony Lee