Projekt dzwonka do drzwi z dźwiękiem jak z instrumentu Theremin

Projekt dzwonka do drzwi z dźwiękiem jak z instrumentu Theremin
Zainstaluj dzwonek inny niż wszystkie znane.
Schemat obwodu dzwonka Theremin pokazany na rys. 1 używa metalowej płytki czujnika do „dzwonka do drzwi”, grając na instrumencie Theremin, gdy zbliża się do niego ręka.
r_203_19_1
Dlatego niewielki efekt tremolo może wskazywać na obecność cioci Agaty, a bardziej miarodajny skok w tonację może wskazywać na obecność brata Jana.
Nie tylko to, ale zamiast tego można umieścić płytkę czujnika u stóp drzwi, aby zgłaszać wchodzących i wychodzących ludzi.
Stanowiłoby to interesującą alternatywę dla bardziej typowego detektora złamanej wiązki.
Zasięg dzwonka do drzwi wynosi do 20cm.
Oznacza to, że ręka wywoła zmianę częstotliwości jednego tonu o maksymalnie 20cm.
Jednak w codziennym użytkowaniu leży to bardziej realistycznie na około 8cm.
To wciąż wystarcza do grania np. „Happy Birthday” ze staranną kontrolą dłoni/palców.
Oscylator relaksacyjny na układzie IC1a stosuje bardzo małą wartość dla kondensatora C1, tak, że obecność ciała ludzkiego na płytce czujnika zwiększa jego efektywną pojemność.
To z kolei zmniejsza częstotliwość oscylatora układu IC1a.
Gdy liczba impulsów generowanych na pinie 4, wyjściu IC1b maleje, więc spada również ładunek na kondensatorze C2.
Jeśli szybkość rozładowania kondensatora C2 jest krytycznie regulowana za pomocą wstępnie ustawionego potencjometru VR1, niewielka zmiana napięcia na kondensatorze C2 powoduje dużą zmienność potencjału na drenie tranzystora mocy MOSFET TR1.
Służy to z kolei do kontrolowania częstotliwości oscylatora sterowanego napięciem (VCO – Voltage Controlled Oscillator.) IC2.
Tranzystor TR1 może być praktycznie dowolnym tranzystorem MOSFET z kanałem n.
Oscylator VCO wybrany do tego zadania jest z pewnością najprostszym i najbardziej wszechstronnym i powszechnie dostępnym.
Ściśle mówiąc, jest to pętla ze sprzężeniem fazowym układu scalonego, z której korzysta tylko sekcja oscylatora.
Ma to tę wielką zaletę, że układ staje się całkowicie nieaktywny, gdy napięcie na pinie sterującym 9 spada do około 1V, a także posiada łatwo regulowaną górną granicę częstotliwości, którą określa rezystor R6.
Dlatego dzwonek do drzwi Theremin milczy do momentu zbliżenia się dłoni i nie przekroczy określonej częstotliwości, nawet, gdy dłoń dotknie bezpośrednio płytki czujnika.
Dzwonek do drzwi pobiera nieco ponad 3mA prądu w trybie gotowości.
Stabilizowany zasilacz jest zalecany dla uzyskania niezawodnej pracy.
Najpierw wypróbuj metalową płytkę lub arkusz folii z cyny o wymiarach około 20cm na 20cm dla czujnika, nieruchomo połączonej z obwodem.
Aby ustawić dzwonek do drzwi, obracaj potencjometr VR1 w całym zakresie, aż do osiągnięcia punktu krytycznego, w którym częstotliwość zmienia się znacznie w ciągu kilku obrotów.
Następnie dostosuj ciszę, aby dłoń na wysokości około 8cm zaczęła powodować trzask w dźwiękowym sygnalizatorze piezoelektrycznym WD1.
Autor: Thomas Scarborough