Prosty detektor fal częstotliwości radiowych pasma 2 m

35_got

Ten prosty obwód pomaga wykryć wyciek promieniowania w.cz. z nadajnika, niewłaściwe połączenia, uszkodzony kabel lub sprzęt o marnym ekranowaniu wysokich częstotliwości.
Tester jest przeznaczony dla urządzeń pracujących w pasmie amatorskim o długości fali 2m (144-146MHz w Europie).
Przyrząd ma 4-stopniowy odczyt sygnalizowany diodami LED i dźwiękowy alarm dla wysokich napięć promieniowania.
Sygnał RF (częstotliwości radiowej) jest odbierany przez antenę i wprawiany w rezonans przez układ C1-L1.
Po wyprostowaniu sygnału przez diodę D1, jest on podawany do dwustopniowego wzmacniacza Darlingtona o wysokim wzmocnieniu na tranzystorach T2-T3.
Zakładając, że używana jest 10-calowa antena teleskopowa, skala poziomu sygnału RF ustawiona dla diod LED jest następująca:
Gdy świecą się wszystkie diody LED, uruchamiany jest również (opcjonalny) układ generatora dźwięku/melodii UM66 (IC1) i generuje alarm dźwiękowy.
Zmieniając wartości diod Zenera D2, D4, D6 i D8, wielkość kroku i rozpiętość (zakres) przyrządu można zmieniać w razie potrzeby.
Do pracy w innych radioamatorskich pasmach lub pasmach PMR (Personal Moblie Radio) wystarczy zmienić obwód rezonansowy C1-L1.
Na przykład 5-watowy ręczny nadajnik-odbiornik (transceiver) wyposażony w antenę teleskopową o paśmie pół fali (G = 3,5 dBd) będzie wytwarzać ERP (Effective Radiated Power – efektywna moc wypromieniowana) prawie 10W EMF (ElectroMagnetic Field – promieniowanie elektromagnetyczne( ponad 8V blisko twojej głowy.
Cewka L1 składa się z 2,5 zwoju o średnicy ok. 1 mm emaliowanego drutu miedzianego.
LED     Przybliżona wartość EMF
D1        >1V
D3        >2V
D5        >3V
D7        >4V
Wszystkie         >7V

Średnica wewnętrzna wynosi około 7mm i nie używa się rdzenia. Powiązany kondensator zmienny (trymer) C1 jest dostrojony do największej liczby diod LED do zapalenia się przy stosunkowo niskiej sile pola ustawionego na pasmo 2m nadajnik-odbiornik transmitujący przy częstotliwości 145MHz.
Tester jest zasilany przez baterię 9V i pobiera 15mA, gdy wszystkie diody LED są włączone. Powinien być zamontowany w metalowej obudowie

Autor: N.S. Harisankar VU3NSH