Prosty układ push off/push on

Prosty układ push off/push on
r_205_18_0
Wszechobecny timer 555 ma kolejną „propozycję” z tym przerzutnikiem bistabilnym za pomocą prostego przycisku, aby zapewnić akcję push-on, push-off.
Wykorzystuje tę samą zasadę magazynowanego ładunku w kondensatorze, przyjmując przerzutnik Schmitta przez swoją strefę nieczułości.
Podczas, gdy przerzutnik Schmitta w tym odniesieniu został wykonany z dyskretnych elementów, zamiast tego zastosowano wbudowaną strefę nieczułości powstałą z dwóch komparatorów, łańcucha rezystorów i przerzutnika bistabilnego na bazie timera 555.
Obwód pokazuje przełącznik rezerwowy, którego stan jest wskazywany przez świecenie pomarańczowej lub czerwonej diody LED, sterowanej wyłącznie dwubiegunowym wyjściem pinu 3.
Wyjście typu otwarty kolektor (pin 7) wciąga przekaźnik 100mA do sterowania obwodem aplikacyjnym; oczywiście, jeśli dioda LED stanu WŁĄCZENIA (ON) jest zapewniona gdzie indziej, wówczas przekaźnik, dwie diody LED i dwa oporniki można pominąć, przy czym pin 3 służy do sterowania obwodem aplikacji, bezpośrednio lub przez tranzystor.
Oryginalny NE555 (bez CMOS) może pobierać lub oddawać prąd o wartości 200mA z/do pinu 3.
Wartości elementów nie są krytyczne; „strefa nieczułości” na pinach wejściowych 2 i 6 wynosi między 1/3 a 2/3 napięcia zasilania.
Gdy przycisk jest w obwodzie otwartym, wejście jest zaciśnięte w tej strefie (przy połowie napięcia zasilania) za pomocą dwóch rezystorów o tej samej wartości, Rb.
Aby zapobiec zasileniu obwodu w nieznany stan, można zastosować resetowanie zasilania za pomocą rezystora od zasilania do pinu 4 i kondensatora do uziemienia.
Kondensator i rezystor wysokiej wartości (Rt) zapewniają pamięć stanu wyjściowego tuż przed naciśnięciem przycisku i tworzą martwy czas, w którym odbijanie styków przycisku nie spowoduje dalszej zmiany.
Po naciśnięciu przycisku zgromadzony ładunek jest wystarczający, aby przerzucić wyjście do stanu przeciwnego, zanim ładunek zostanie rozproszony i ponownie zamocowany w strefie neutralnej za pomocą rezystorów Rb.
Działa co najmniej pojemność 0,1μF, ale bezpieczniej jest pozwolić na odbijanie przycisków lub drżenie ręki; 10μF przy 220kΩ daje w przybliżeniu 2-sekundową odpowiedź.
Autor: Trevor Skeggs