Prosty układ radia FM

r_912_23_1
Chociaż od wielu lat publikowane są niezliczone obwody dla prostych radiostacji średniofalowych lub krótkofalowych, autor nigdy nie spotkał się z podobnymi przypadkami dla pasma FM.

Jest to, więc próba wypełnienia widocznej luki.
Został opracowany w ramach projektu szkolnego.
Pełny schemat obwodu dla prostego radia FM pokazano na rys. 1.
Składa się z regeneracyjnego stopnia RF na tranzystorze TR1, a następnie dwu- lub trzystopniowego wzmacniacza audio, na tranzystorach od TR2 do TR4.
W niektórych obszarach trzy stopnie wzmacniacza audio może nie być konieczne, w takim przypadku tranzystor TR3 i związane z nim elementy można pominąć, a wolny koniec kondensatora C5 podłączyć do kolektora (c) tranzystora TR2.
Krytyczną częścią obwodu jest pierwszy stopień, TR1/VC1, w którym okablowanie musi być jak najkrótsze.
Cewka L1 jest tworzona przez nawijanie 8 zwojów emaliowanego drutu miedzianego 1 mm (20 SWG.) na obręczy o średnicy 6 mm, który jest następnie usuwany.
Następnie cewkę L1 należy ostrożnie i równomiernie rozciągnąć na długość około 13 mm, co jest dobrym punktem wyjścia do późniejszej regulacji.
Kondensator strojeniowy VC1 jest jednym z dwóch sekcji FM miniaturowego „radia tranzystorowego” z wbudowanymi trymerami (VC2).
„Uziemiony” koniec (ruchome płytki i trzpień obrotowy) jest podłączony do kondensatora C1 o wartości 22p.
Wartość. dławika L2 RF nie jest krytyczna, odpowiednie są wartości od 1μH do 10μH.
Wyjście jest odpowiednie dla zwykłych słuchawek typu Walkman połączonych szeregowo, tj. za pomocą końcówki i pierścieniowych połączeń na wtyczce, aby uzyskać impedancję 64Ω.
Kilka odpowiedników tranzystora TR1 działało równie dobrze w tym obwodzie.
Dostrojenie
Aby obsługiwać odbiornik, najpierw należy powoli przesunąć potencjometr VR1 (w kierunku końca ścieżki podłączonej do dodatniego zacisku akumulatora – patrz rys. 1), aż w przybliżeniu w połowie usłyszy się nagły niewielki wzrost szumu w tle, wskazujący początek oscylacji.
Następnie należy go wycofać, bardzo powoli, aż oscylacja się po prostu zatrzyma; powinno być możliwe dostrojenie niektórych stacji.
Prawidłowy zakres częstotliwości od 87MHz do 108MHz można uzyskać, dostosowując trymer VC2 na końcu wysokiej częstotliwości (HF) pasma (108MHz) i lekko rozciągając lub ściskając razem zwoje cewki L1 na drugim końcu (87MHz).
Radio zostało przetestowane „w terenie” w różnych lokalizacjach w trzech różnych krajach, w tym w Anglii, i zawsze zapewniało dobrą głośność w kilku stacjach.
Autor: Francis Hall