Sterowanie rozjazdami modeli kolejowych

r_912_07_4
Ten mały obwód można wykorzystać do sterowania rozjazdami modeli kolejowych zasilanymi napięciem przemiennym.

Poziom logiczny w zakresie 5–12V może być wykorzystany, jako sygnał sterujący.
Cewki rozjazdów są przełączane za pomocą triaków.
Zmiany poziomu logiki sygnału wejściowego są przekazywane przez stopień buforowy zbudowany wokół tranzystorów T1 i T2.
Etap bufora jest włączony, aby zwiększyć prąd dostępny u bramek triaków.
Jeśli sygnał wejściowy osiąga wartość wysoką logicznie, ta wymuszona zmiana przechodzi przez kondensator C1.
To powoduje przepływ prądu dodatniego przez diodę D2 (D2 jest odwrotnie spolaryzowana) do bramki triaka TR1.
Triak włącza się, a zasilanie doprowadzone jest do cewki rozjazdu.
Ta sytuacja utrzymuje się, dopóki kondensator C1 nie zostanie w pełni naładowany.
Po tym nie płynie już prąd, więc triak nie odbiera prądu bramki i wyłącza się.
Jeśli wejście jest ustawione na niski stan logiczny, prąd ujemny przepływa krótko przez C1.
Może przepływać przez diodę D2, ale nie przez diodę D1.
Triak TR2 jest teraz włączony, a druga cewka rozrusznika jest pod napięciem.
Obwód ten wykorzystuje fakt, że triaki mogą być wyzwalane zarówno przez ujemne, jak i dodatnie prądy bramkowe.
Jeśli cewki rozrusznika są zbyt długo zasilane energią, należy zmniejszyć wartość kondensatora C1.
Jeśli nie są wystarczająco długo zasilane, zwiększyć należy wartość kondensator C1.
Triak TIC206D może obsługiwać kilka amperów, dzięki czemu może z łatwością sterować prawie każdy rodzaj cewki rozjazdu.
Możesz także użyć innego rodzaju triaka, jeśli wystąpi taka konieczność.
Należy jednak pamiętać, że triak TIC206 wymaga jedynie 5mA prądu bramki, podczas gdy większość triaków chce 50mA.
Spowoduje to, że czasy przełączania będą dość krótkie, więc może być konieczne zmniejszenie wartości rezystora R1.
Autor: Hans Zijp