Tęczowe efekty z generatora kolorów losowych

43_got_1
Schemat obwodu pokazany na rys. 1 został pierwotnie zaprojektowany do oświetlania małej przezroczystej świątecznej dekoracji Świętego Mikołaja, ale może być również wykorzystywany w dowolnej liczbie zastosowań.

Steruje jedną z nowych diod LED RGB, które zawierają oddzielne czerwone, zielone i niebieskie diody LED, wszystkie umieszczone w pojedynczej obudowie 5mm, z których każde ma własną anodę i wspólne połączenia katodowe, umożliwiające teoretyczne wytworzenie dowolnego koloru widma.
Aby zachować prostotę, ten obwód wykorzystuje tylko siedem różnych kolorów, wykonanych przez różne kombinacje trzech diod LED podświetlonych jednocześnie i przy ich maksymalnej intensywności (czerwony, zielony, żółty, niebieski, fioletowy, cyjan, biały lub wyłączony).
Obwód wykorzystuje podwójny zegar układu 556 (chociaż równie dobrze można użyć dwóch timerów 555) w trybie astabilnym.
Jedno wyjście jest na wysoką częstotliwość, ustawioną przez kombinację elementów R3, R4 i C2, i jest podawane na wejście układu IC2, które jest 12-stopniowym licznikiem binarnym 4040, chociaż używane są tylko pierwsze trzy stopnie.
Te trzy wyjścia są podawane do układu IC3, poczwórnego przerzutnika 4042, który jest taktowany przez drugie wyjście zegara z układu IC1 przez elementy C3 i R5.
Częstotliwość tego sygnału zegara wynosi około jednego impulsu, co trzy sekundy i jest ustawiana przez wartości elementów R1, R2 i C1.
Wyjścia układu IC3 można dowolnie zmieniać zgodnie z odpowiednimi wejściami, o ile sygnał zegara jest wysoki logicznie.
Dlatego ważne jest, aby wysoki okres sygnału zegara był krótszy niż częstotliwość licznika binarnego, w przeciwnym razie za każdym razem, gdy zostanie odebrany impuls zegarowy, nastąpi krótki impuls białego światła.
Osiąga się to dzięki skutecznemu efektowi filtrowania przy pomocy elementów C3 i R5.
Wszystkie trzy wyjścia IC3 zasilają diody LED (od D1 do D3) poprzez rezystory ograniczające prąd, od rezystorów R6 do R8.
Wyjścia IC2 stale się zmieniają z bardzo dużą szybkością i za każdym razem, gdy układ IC3 otrzymuje impuls zegarowy, bieżące wartości wyjść IC2 są przechowywane w przerzutniku IC3.
Ponieważ dwa wyjścia IC1 nie są ze sobą w fazie, kombinacja diod LED zmienia się w pozornie przypadkowy sposób.
Pokazany tutaj układ steruje pojedynczą diodą LED RGB, ale ponieważ układ IC2 ma w sumie 12 wyjść, możliwe byłoby sterowanie nawet czterema takimi diodami LED za pomocą tylko dwóch dodatkowych poczwórnych przerzutników, oraz z każdą diodą LED wytwarzającą kolory w losowej sekwencji niezależnie od siebie..
Częstotliwość, z jaką zmieniają się diody LED, może być również sterowana rezystorem zmiennym (potencjometrem) przez zastąpienie rezystora R2.

Autor: Ian Hill