Układ modulatora PWM

Układ modulatora PWM
r_205_22_1
Jeśli kiedykolwiek pomyślałeś o eksperymentowaniu z modulacją szerokości impulsu, ten obwód jest najlepszą okazją do takich ćwiczeń.
Pamiętamy o prostocie i zastosowaliśmy podwójny zegar 555, dzięki czemu obwód jest przejrzysty.
Zaprojektowaliśmy nawet do tego małą płytkę drukowaną, więc jej zbudowanie nie powinno stanowić żadnego problemu.
Wybrano częstotliwość 500Hz, dzieląc każdy półokres ściemniacza na pięć (niska częstotliwość generuje mniej zakłóceń).
Pierwszy zegar jest skonfigurowany, jako standardowy generator częstotliwości astabilnej.
Nie ma potrzeby wyjaśniać tutaj jego działania, ponieważ można to łatwo znaleźć w danych katalogowych i uwagach dotyczących aplikacji.
Należy jedynie wspomnieć, że częstotliwość wynosi 1,49/((R1 + 2R2) × C1) [Hz]
Rezystor R2 został utrzymany na niskim poziomie, dzięki czemu częstotliwość można łatwo zmieniać poprzez dostosowanie wartości rezystora R1 i/lub kondensatora C1.
Drugi timer działa, jako monostabilny multiwibrator i jest wyzwalany przez układ różniczkujący zbudowany przy użyciu elementów R3 i C3.
Wejście przerzutnika reaguje na zbocze narastające.
Niski poziom logiczny na wejściu przerzutnika wymusza niski poziom logiczny wyjściowy timera.
Dlatego dodano elementy R3 i C3, aby zakres sterowania był jak największy.
Szerokość impulsu timera monostabilnego jest podawana przez 1,1 ×⋅R4 ×⋅C4 i w tym przypadku wynosi nieco ponad milisekundę.
Jest to mniej więcej połowa okresu układu IC1a.
Szerokość impulsu zmienia się za pomocą potencjometru P1 do zmiany napięcia na wejściu CNTR.
To zmienia napięcie na wewnętrzne komparatory timera, a zatem zmienia czas wymagany do naładowania kondensatora C4.
Na zakres regulacji ma również wpływ napięcie zasilania; dlatego wybraliśmy do tego 15V.
Zakres napięcia potencjometru P1 jest ograniczony przez rezystory R6, R7 i R5.
W tym projekcie napięcie sterowania waha się między 3,32V a 12,55V (napięcie zasilania prototypu wynosiło 14,8V).
Dopiero gdy napięcie osiągnie 3,51V, wyjście staje się aktywne, z cyklem roboczym 13,5%.
Zaletą tego początkowego „cichego” zakresu jest to, że lampa będzie wyłączona.
Rezystor R8 chroni wyjście przed zwarciem.
W przypadku transoptora ściemniacza, jako obciążenia maksymalny pobór prądu w obwodzie wynosi około 30mA.
Autor: Ton Giesberts