Zamień napięcie na ustawienie pozycji suwaka potencjometru

Zamień napięcie na ustawienie pozycji suwaka potencjometru
r_202_26_1
Obwód na rysunku 1 przekształca analogowe napięcie wejściowe VIN na proporcjonalne ustawienie suwaka potencjometru DPP (digitally programmable potentiometer – cyfrowo programowalny potencjometr).
Ustawienie ślizgacza potencjometru, które zmienia się od pozycji 0 do 31, odpowiada napięciu wejściowemu, które waha się od 0 do 1V prądu stałego.
Układ CAT5114, IC5, to 32-zaczepowy (pozycyjny) potencjometr z interfejsem zwiększania/zmniejszania.
Napięcie VIN zazwyczaj modeluje napięcie wyjściowe czujnika, którego wartość ustawia parametr obwodu analogowego w części systemu przetwarzającej sygnał.
Podstawową zasadą obwodu jest przekształcenie napięcia wejściowego na pewną liczbę impulsów i umożliwienie każdemu impulsowi przesunięcia ślizgacza potencjometru w określonym czasie. Układ IC1 to konwerter napięcia na częstotliwość.
Obwód ten przekształca napięcie wejściowe 0 na 1V prądu stałego na częstotliwość wyjściową VPULSES, która zmienia się od 0 do wartości 1kHz.
Ten swobodnie działający oscylator przesuwa suwak potencjometru o zaledwie 31ms, ustalony przez napięcie VGATE, a funkcja AND IC4.
Napięcie VGATE jest napięciem wyjściowym uniwibratora, układu IC2.
Przerzutnik monostabilny odbiera sygnał wyzwalający z przełącznika kalibracji lub sygnału zewnętrznego.
Inwertery sześciokrotne IC3 odbijają przełącznik kalibracji.
Układ R1C1 różnicuje przesunięcie poziomu napięcia generowane przez przełącznik, aby zapewnić nominalny 100-sekundowy przerzutnik, VTRIG, do IC2.
Napięcie VTRIG może być również generowanym przez procesor sygnałem logicznym.
Sygnał bramkowania o czasie trwania 31ms jest wybierany tak, aby odpowiadał najwyższej pozycji zaczepu potencjometru przy najwyższej częstotliwości konwertera napięcia na częstotliwość.
W przypadku potencjometru 100-pozycyjnego sygnał bramkujący wynosi 99ms dla tej samej czułości konwertera napięcia na częstotliwość.
Można przyciąć rezystor 15kΩ, RS, aby dopasować taktowanie konwertera układu LM331 do szerokości impulsu układu timera LM555.
Pozycja zaczepu 00 cyfrowo sterowanego potencjometru jest zapisywana w nieulotnej pamięci DPP (digitally controlled potentiometer), a regulacja góra/dół potencjometru jest ustawiona na wartość z tendencją rosnącą.
Po włączeniu DPP układ scalony przywołuje ustawienie ślizgacza 00 z pamięci nieulotnej.
Po naciśnięciu przełącznika kalibracji ślizgacz zwiększa od 00 do ustawienia odpowiadającego napięciu wejściowemu VIN.
Można użyć o trzech wyprowadzeniach sieci rezystancyjnej potencjometru do sterowania wzmocnieniem wzmacniacza (pokazanym liniami przerywanymi na rys. 1), parametrem filtra lub współczynnikiem operatora matematycznego.
Autor: Chuck Wojslaw