Adapter 12V na bazie komputera PC

Adapter 12V na bazie komputera PC
r_206_26_1r_206_26_2
Obwód ten może zastąpić małe adaptery sieciowe w otoczeniu komputera.
Jest to szczególnie przydatne w przypadku urządzeń wymagających zasilania 12V, takich jak aktywne głośniki komputerowe.
Niezbędne napięcie zasilania 12V jest pobierane bezpośrednio z zasilacza komputera.
Aby zabezpieczyć zasilanie komputera przed możliwymi zwarciami, a zwłaszcza zapobiec awarii komputera, obwód ograniczający prąd jest połączony szeregowo z zasilaniem 12V.
Regulator składa się tylko z czterech rezystorów, dwóch tranzystorów i kondensatora odsprzęgającego HF (High Frequency).
Działanie obwodu jest bardzo proste.
Tranzystor T2 MOSFET jest zwykle w pełni sterowany przez rezystor R4, dzięki czemu potencjał 12V z zasilacza komputera pojawia się na wyjściu.
Prąd przepływający przez rezystor R1 powoduje spadek napięcia, który przy pewnym poziomie prądu spowoduje, że tranzystor T1 zacznie przewodzić.
To z kolei powoduje tzw. efekt „ściskania” (pinche) tranzystora T2, tak że dostarczane jest mniej prądu wyjściowego.
W celu zminimalizowania spadku napięcia na rezystorze R1, napięcie polaryzacji jest przykładane do złącza emitera bazy T1 poprzez rezystory R2 i R3.
Wartość graniczną prądu można, zatem łatwo ustawić, dostosowując wartość rezystora R2.
Przy podanych wartościach składowych maksymalny prąd wyjściowy jest większy niż 2,5A (patrz Tabela 1).
Sam obwód pobiera co najmniej 1mA, który wzrasta do zwarcia powyżej 3mA (z wyłączeniem prądu obciążenia).
Tranzystor T2 IRF9540 MOSFET z kanałem P jest tutaj zastosowany ze względu na niską wartość rezystancji RDS (0n) 0,15Ω (typowa).
Można użyć dowolnego pożądanego typu tranzystora mocy MOSFET, o ile może on obsłużyć maksymalne rozproszenie 30W.

Wyjściami są rząd trzech wtyczek adaptera.
Wszystko kryje się za złączem pośredniczącym punchout dla 25-pinowego złącza sub-D, które jest obecne w prawie każdym komputerze.
Otwory montażowe na płytce drukowanej mają takie same odstępy, jak otwory montażowe dla 25-pinowego złącza Sub-D.
Płytę można łatwo przymocować za pomocą dwóch małych kątowników.
Rozproszenie mocy tranzystora T2 FET może być dość znaczące około 30W w przypadku zwarcia!
Oznacza to, że dla tranzystora T2 należy zastosować radiator.
Teoretycznie radiator o współczynniku cieplnym około 2K/W jest potrzebny do ciągłego zwarcia, ale w praktyce można sobie poradzić z grubym kawałkiem aluminiowego kątownika (o grubości od 3 do 4mm) przymocowanym do obudowy komputera .
Nie zapominaj, że tranzystor T2 musi być dobrze izolowany elektrycznie, ponieważ jego obudowa jest podłączona do drenu, a zatem do 12V!
Autor: T. Giesberts