Zbuduj odbiornik i słuchaj głosu nietoperzy

235_got

Oto nowatorski sposób słuchania nietoperzy w okresie letnim.
Umieść odbiornik – zasilany czterema ogniwami AA (R6) – na przykład na parapecie okiennym, kierując czujnik ultradźwiękowy w stronę światła zewnętrznego lub niektórych drzew.
Przygotuj kilka metrów kabla, aby zainstalować mały głośnik w domu.
Poczekaj na zapadnięcie zmroku, a jeśli w pobliżu są nietoperze, usłyszysz dźwięk przypominający trzaski z głośnika.
Pamiętaj, że nietoperze nie będą latać w pewnych warunkach pogodowych (deszcz, silne wiatry itp.)
Detektor odbiera sygnały ultradźwiękowe, które są wzmacniane przez tranzystory T1, T2 i T3, a następnie wysyła do układu IC1, który jest podłączony, jako detektor progowy.
Konwertuje sygnał analogowy na cyfrowe impulsy, które wysyłane są do układu IC2, który dzieli sygnał przez dziesięć, aby był słyszalny dla ludzkiego ucha.
Wzmocnienie wzmacniacza LF (Low Frequency) IC3 jest regulowane automatycznie przez tranzystory T4 i T5 w zależności od wzmocnienia sygnału pochodzącego od tranzystora T3, a następnie filtrowane przez rezystor R7 i kondensator C14.
Impedancja między pinem 2 układu IC3 a masą decyduje o wzmocnieniu wzmacniacza.
Zastosowanym odbiornikiem ultradźwiękowym 40kHz może być na przykład odbiornik MA40-R lub SQ40-R.
Autor: Guy Boniface i Jean Rowenczyn (Francja)