Pomysłowy detektor poziomu wody

Pomysłowy detektor poziomu wody

r_208_08_1
Aby monitorować napełnianie wanny, zbiornika na wodę lub basenu albo ostrzegać o przepełnieniu kanału, oto bardzo prosty detektor poziomu wody zbudowany na poczwórnym chipie CMOS NAND CD4011.
Bramki IC1.A i IC1.B są połączone, jako multiwibrator.
Częstotliwość oscylatora jest określana przez elementy C1, R2 i wstępnie ustawiona przez potencjometr P1.
W stanie spoczynku rezystor R1 ciągnie sygnał wejściowy do bramki IC1.A w dół do niskiego stanu logicznego, co w związku z tym domyślnie blokuje działanie oscylatora przy braku wody.
Kiedy woda jest obecna między elektrodami e + i e −, sekcja IC1.A jest w stanie wysokim logicznie, co uruchamia oscylator.
Sygnał wyjściowy z bramki IC1.B jest kształtowany przez IC1.C w celu uzyskania prostokątnego przebiegu.
Bramka IC1.D odwraca sygnał, tak, że tranzystor T1 jest odcinany w przypadku braku wody, co zapobiega przepływowi prądu w uzwojeniu pierwotnym transformatora TR1, gdy system jest w stanie spoczynku.
TR1 to transformator mocy 12V 1,5VA AC podłączony jako transformator podwyższający napięcie, tj. z uzwojeniem niskiego napięcia podłączonym do tranzystora T1.
Współczynnik podwyższenia napięcia transformatora zapewnia „pasywne” wzmocnienie sygnału obecnego w drenie tranzystora T1.
Uzwojenie wysokiego napięcia transformatora jest podłączone do sygnalizatora piezoelektrycznego BZ1 (np. Murata; „28” oznacza średnicę), który generuje ostrzeżenie dźwiękowe.
Aby zoptymalizować dźwięk emitowany przez urządzenie, należy wyregulować potencjometrem P1 tak, aby ustawić częstotliwość oscylatora na częstotliwość rezonansową przetwornika piezoelektrycznego; to ustawienie można wykonać „na ucho”.
Płytkę z układem elektroniki i akumulatory można przechowywać w odzyskanym pudełku (na przykład owalnym pudełku znajdującym się w gigantycznych czekoladowych jajkach-niespodziankach).
Elektrody, wykonane z prostych sztywnych drutów miedzianych, przechodzą przez obudowę; połączenie jest wodoszczelne za pomocą kleju epoksydowego.
Autor: André Thiriot