Specyfika pracy przyrządu pomiarowego temperatury w samochodzie

Specyfika pracy przyrządu pomiarowego temperatury w samochodzie
r_211_30_2r_211_30_3

Płyn chłodzący silnik i inne przyrządy pomiarowe temperatury, takie jak oleju lub płynu przekładniowego, wskazują temperaturę płynu w układzie.

Niektóre wyświetlacze przyrządów pomiarowych na desce rozdzielczej używają tylko znaków hash (#), aby wskazać, że temperatura jest w normalnej strefie.
Często używają strefy zaznaczonej na czerwono, aby wskazać, że płyn jest zbyt gorący i że może dojść do uszkodzenia, jeśli pojazd będzie nadal użytkowany (rysunek 1).
Inne powierzchnie manometru mogą mieć wartości temperatury, które wskazują temperaturę płynu.
Obwody przyrządu pomiarowego temperatury są zasadniczo identyczne z rodzajem przyrządu pomiarowego paliwa, z wyjątkiem tego, że zastosowano układ nadajnika, która reaguje na temperaturę.

Układ czujnika wykorzystuje rezystancję wrażliwą na temperaturę.
Niektóre układy wykorzystują termistor, podczas gdy inne używają sprężyny przewodzącej temperaturę połączonej z elementem czujnikowym (rysunek 2)).
Oba typy układów czujnika mają wysoką rezystancję, gdy płyn jest zimny i niską rezystancję, gdy płyn jest gorący.
Diagnoza koncentruje się na układzie nadajnika.

Po sprowadzeniu do masy przewodu układu czujnika miernik powinien przejść do pozycji Hot.
Tu szybko następuje sprawdzenie, czy przyrząd pomiarowy pokazuje właściwe wskazanie
Jeśli przyrząd pomiarowy jest sprawny, postępuj zgodnie z procedurami informacji serwisowych, aby sprawdzić układ czujnika.
Jeśli miernik nie reaguje na połączony z masą przewód modułu czujnika, może to oznaczać przerwę w obwodzie w wiązce lub uszkodzenie przyrządu pomiarowego.

Przewód układu nadajnika powinien mieć napięcie po odłączeniu od układu nadajnika.
Jeśli tak, sprawdź, czy napięcie jest zgodne ze specyfikacjami w informacjach serwisowych.
Jeśli napięcie wynosi 0, sprawdź okablowanie i powiązane połączenia wiązek przewodów pod kątem ciągłości i napięcia doprowadzanego do miernika.
Co oznacza kod błędu w systemie diagnostyki DTC (Diagnostic Trouble Code) S10002
Wykonaj testy diagnostyczne przyrządu pomiarowego temperatury płynu chłodzącego lub obwodu lampki ostrzegawczej.

Testowanie obwodów przyrządu pomiarowego temperatury
1. Zapoznaj się z informacjami serwisowymi, aby sprawdzić typ używanego przyrządu pomiarowego temperatury (grzałka bimetaliczna lub cewka symetryczna).
2. Znajdź schemat elektryczny i zanotuj kolor przewodu zespołu czujnika przyrządu pomiarowego temperatury oraz jego położenie w komorze silnika.
3. Odłączyć przewód układu czujnika i zmierzyć dostępne napięcie przy włączonym kluczyku i wyłączonym silniku.
Porównaj swój odczyt ze specyfikacją informacji serwisowych, aby upewnić się, że obwód działa normalnie.
4. Za pomocą przewodu połączeniowego z bezpiecznikiem podłączyć przewód sygnałowy modułu czujnika paliwa do znanego punktu skutecznej masy.
Przyrząd pomiarowy temperatury powinien teraz wskazywać na pozycję Hot.
5. Podłączyć wszystkie odłączone złącza wiązki przewodów lub zdjąć przewód połączeniowy.
Sprawdź, czy przyrząd pomiarowy temperatury działa teraz normalnie i zweryfikuj swój tok rozumowania w dojściu do rozwiązania problemu.
##