Układ podstawy czasu zegara kwarcowego

Układ podstawy czasu zegara kwarcowego

r_211_19_1
Wiele projektów elektronicznych wymaga generatora podstawy czasu z dokładnością do sekundy.
Jednym ze sposobów jest użycie mikrokontrolera, kryształu kwarcu i oprogramowania.
Ale znacznie tańszym i prostszym podejściem jest recykling starego analogowego zegara kwarcowego.
Po zbadaniu wielu zegarów autor odkrył, że wszystkie używają tej samej metody napędu:
maleńka cewka elektromagnesu jest pobudzana impulsami przez prąd, który zmienia kierunek raz na sekundę.

W przedstawionym module cewka ta jest podłączona pomiędzy pinami Pulse1 i Pulse2.
W większości przypadków oba piny są „wysokie logicznie” przy napięciu zasilania, ale co sekundę układ elektroniczny zegara ściąga najpierw jeden, a następnie drugi pin do masy na około 25ms.
Potrzebujemy tylko pięciu dodatkowych elementów, aby skompletować obwód (patrz schemat – rys. 1).
Kiedy którykolwiek z pinów impulsu ma potencjał masy, odpowiedni tranzystor PNP przewodzi.
Raz na sekundę wytwarzany jest wąski impuls, który jest idealny dla naszych własnych obwodów cyfrowych.

Sam autor używa jednego z tych modułów zegarowych, jako podstawy czasu dla rejestratora danych z doskonałymi wynikami.
Chociaż pierwotnie zegar korzystał z zasilania 1,5V, ten nowy układ działa dobrze z baterią litową 3V.
Po trzech miesiącach używania tej samej baterii nie było żadnych problemów.
Autor: Claus Torstrick (Niemcy)