Uniwersalny zasilacz symetryczny na popularnych układach LM317 i LM337

Uniwersalny zasilacz symetryczny na popularnych układach LM317 i LM337
r_207_04_1

Ten zasilacz został specjalnie zaprojektowany dla filtra 20-go rzędu, który zostanie opisany w osobnym wpisie, ale może być również używany do wielu innych obwodów wzmacniaczy operacyjnych.
Napięcie zasilania jest ustawione na ± 17,5V, w świetle maksymalnego poziomu wyjściowego filtra.
Zwiększa to stosunek sygnału do szumu.
Podane absolutne maksymalne napięcie zasilania dla większości wzmacniaczy wynosi ± 18V i celowo utrzymywaliśmy nieco poniżej tego limitu.
Transformator należy do serii firmy Hahn (model UI 30), dzięki czemu obwód można łatwo dostosować do wyższych poziomów mocy za pomocą innego transformatora.
Wszystkie transformatory z tej serii mają taki sam raster (53 × 44 mm), a tylko wysokość zmienia się w zależności od mocy.

Seria składa się z modeli 3, 4,6, 10 i 16 VA, które mają odpowiednio 16,3, 18,3, 21,8, 27,7 i 37,6 mm wysokości.
Istnieją dwa uzwojenia wtórne o standardowych napięciach 2 × 6, 2 × 9, 2 × 12, 2 × 15 i 2 × 18V.
Do tej aplikacji wybraliśmy transformator 4VA z wtórnymi napięciami 2 × 18V.
Niektóre modele są również dostępne od innych producentów, ale lokalizacje połączeń wtórnych są różne.
Układ płytki drukowanej może pomieścić dwa różne typy.
Obwód oparty jest na dobrze znanych regulatorach napięcia LM317 i LM337.
Ponieważ napięcia wyjściowe są ustawiane przez dzielniki napięcia, możliwe jest dowolne napięcie między 1,25V a 40V.
W przypadku, gdy jeszcze tego nie wiesz, wzór na dodatnie napięcie wyjściowe (LM317) jest Vout = 1,25 × (1 + R2/R1) + Iadj × R2
Ten sam wzór stosuje się do stabilizatora ujemnego, używając zamiast tego wartości rezystancji R3 i R4.
Kondensatory C5 i C6 zwiększają tłumienie tętnienia do 80dB.
W zależności od zastosowania i mocy wyjściowej może być konieczne zastosowanie radiatorów do układów scalonych stabilizatora.
Zasilacz ma prosty filtr sieciowy, który tłumi zakłócenia w trybie wspólnym.
Jest to przede wszystkim potrzebne, jeśli zasilanie wykorzystywane jest do obwodów wrażliwych na moc.
Cewka jest produkcji Siemensa, której zastosowanie daje poczucie pewności działania układu.
Dioda D1 działa jak wskaźnik napięcia sieciowego.
Wskazana wartość bezpiecznika, zarówno na schemacie, jak i na płytce drukowanej, wynosi 32mA (wolny).
Ta wartość będzie musiała zostać zmodyfikowana dla wyższych poziomów mocy.
Przy niższych napięciach wyjściowych i większych prądach wyjściowych kondensatory filtrujące C9 i C10 muszą być większe.
Napięcie robocze można następnie zmniejszyć, więc wymiary fizyczne prawdopodobnie pozostaną takie same.
Autor: T. Giesberts