Złącza nagłówkowe ISP (In-System Programmer) do programowania mikrokontrolerów AVR Atmela

Złącza ISP (In-System Programmer) do programowania mikrokontrolerów AVR Atmela

r_211_12_4
Standardowe 6-pinowe i 10-pinowe złącza nagłówkowe Atmela są dobre dla produkowanych płytek, ponieważ są kompaktowe, ale wcale nie są przyjazne dla płytki prototypowej breadboard i dlatego kończymy na tych wszystkich przewodach.
Firma Sparkfun (i prawdopodobnie inni) sprzedają adaptery, które konwertują układy 5 × 2 i 3 × 2 na układ liniowy 6 × 1, który dobrze podłącza się do płytki prototypowej breadboard i oznacza również linie sygnałowe.
Jeśli kiedykolwiek składasz u nich zamówienie, te małe narzędzia są warte dolara.
Alternatywnie możesz wziąć płytkę perfboard i samemu wykonać podobny projekt.
Będziesz potrzebował pęczek wygiętych pinów, kawałka drutu i trochę cierpliwości.
Po zakończeniu sprawdź i oznacz wyjścia.
Na dłuższą metę radziłbym zrobić sobie jakiś adapter do programowania.
Chodzi o to, aby podłączyć na stałe złącze, które jest podłączane do płytki prototypowej lub znajduje się na górze chipa, którego można użyć do zastąpienia wielu przewodów łączących programator z chipem.
Rysunek 1 przedstawia różne sposoby uproszczenia połączeń między mikrokontrolerem AVR a programatorem.
Od góry przegląd, zgodnie z ruchem wskazówek zegara:
1. Programator USBTiny ze standardowym 6-pinowym złączem nagłówkowym ISP.
2. Gniazdo ZIF (ZIF), które podłączyłem do 6-pinowego złącza ISP i układów scalonych serii ATmegax8.
Dla zabawy dodałem również diodę LED zasilania i zewnętrzne złącze zasilania, dzięki czemu może współpracować z niezależnymi programatorami flash.
Gniazda ZIF można znaleźć tanio na internetowych portalach aukcyjnych.

3. Dalej jest (deluxe!) Niestandardowa płytka, którą stworzyłem jako poprzednik płytki, która była używana do nauczania podstaw mikrokontrolerów AVR.
Ten dzieli wszystkie porty na banki, ma 6-pinowe złącze SPI, zewnętrzne złącze zasilania, wbudowane kondensatory i lampki zasilania oraz 6-pinowe złącze w linii, które jest zgodne z wyprowadzeniami pinów kabla FTDI USBSerial.
4. Na dole znajduje się eksperymentalny 6-pinowy adapter ISP, który ledwo wciska się w górną część chipa AVR, utrzymując się na miejscu, lekko zginając piny.
Pomysł pochodzi ze strony:
http://elm-chan.org/works/avrx/report_e.html , ale dodałem również interfejs szeregowy.
Trudno jest utrzymać kontakt ze wszystkimi pinami na raz, a tego złącza używam tylko w sytuacjach awaryjnych.
5. Ostatni, po lewej stronie, znajduje się domowy pająk do programowania, którego używam prawie cały czas.
Podłącza się do płytki prototypowej tuż wokół mikrokontrolera AVR i łączy wszystko, czego potrzebujesz, aby flashować chip.
Autor: Patrick Wallace
Rys. 1: Adaptery do programowania dla 6-pinowych złączy nagłówkowych ISP